Selasa, 22 Disember 2009

SIDDIQ ASAS BINA PERILAKU INSAN TERBILANG - Bahagian 2

Agak lama juga aku tidak meneruskan enteri. Malam ini aku berasa ada kelapangan, jadi aku meneruskan enteri sambungan 'siddiq asas bina perilaku insan terbilang'.
Allah berfirman yang bermaksud "Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malikat yang sentiasa sedia (mencatatnya)".  Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Shafwan bin Sulaim, rasullah saw ditanya, "Adakah seseorang muslim itu penakut? Jawab nabi saw : mungkin. Baginda ditanya lagi: "Adakah mungkin ia bakhil? nabi saw menjawab: Mungkin. Ditanya lagi: "Adakah mungkin ia dusta? Jawab nabi saw : Tidak.  Rasullah saw tidak mengiktraf orang yang berdusta atau berbohong sebagai muslim maka dapatlah digambarkan betapa bencinya rasullah saw kepada umatnya yang berdusta kerana pembohongan dapat memutuskan ikatan silaturahim, memecahbelahkan masyarakat, meruntuhkan institusi kekeluargaan, merobohkan keutuhan organisasi serta menggoncang keimanan. Walaupun demikian, kejujuran terkadang boleh menjadi sesuatu yang tidak dianjurkan dalam Islam, jika kejujuran tidak membawa masalahat yang mulia, sebaliknya mendatangkan mudarat lebih besar. Dalam hal ini dusta dibolehkan, malah ia menjadi wajib dilakukan.  Ada syarat tertentu yang membolehkan pendustaan.  Jika sesuatu yang mulia ingin dilakukan dan ia dapat diraih atau dicapai tanpa berdusta pada saat itu hukumnya haram. Jika sebaliknya, tidak ada cara lain dapat mencapai tujuan mulia dan terpuji serta kebaikan besar melainkan berdusta, maka pada keadaan ini dibolehkan. Ulama menjelaskan hukum dibolehkan berdusta jika maksud ingin dicapai adalah sesuatu yang harus, maka saat itu adalah harus. Jika maksud ingin dicapai wajib maka dusta saat itu menjadi wajib. Sebahagian ulama seperti al-Imam an-Nawawi dan Syaikh Ibnu Utsaimin berpendapat sikap lebih berhati2 dan lebih utama dalam hal ini mengungkapkan maksud yang benar dan tidak berdusta jika disandarkan maksudnya walaupun berdusta daripada zahir lafaznya. Contoh dalam hadis riwayat Bukhari, ketika rasullah saw membonceng Abu Bakar di atas kenderaan sahabat baginda. Ada seorang bertanya Abu Bakar tentang rasullah saw, beliau berkata: "Ini adalah seorang penunjuk jalanku." Orang yang bertanya menganggap jalan yang dimaksudkan adalah makna haqiqi, tapi Abu Bakar maksudkan ialah jalan kebaikan, semata2 kemaslahatan rasullah saw daripada ancanan musuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan