Ahad, 1 November 2009

MALAM INI MERAPU LAGI

Nak makan ikan kerapu kena pegi Tanjung Lumpur. Itu pun kena malam. Siang hari tak seronok. Nak merapu pun kena malam, siang hari sibuk kerja.
Isreri boros, suka makan luar, malas masak dan mengemas rumah, tak sudi melayan suami jika datang stress. Tidak pandai ambil hati mak mentua, tidak suka kanak2 tetapi manja macam budak2. Suami mesti susah hati dengan perangai isteri sebegini. Kebanyakkan wanita selepas berkahwin memang begitulah sikapnya. Manja, suka dilayan mesra, jangan ditegur, puji banyak2 dan suka duduk manis2 macam puteri beradu. Siapa sangka bila berkahwin mesti bangun awal pagi, kemas rumah, basuh baju suami, masak cepat2 sebelum pergi kerja, bermuka2 dengan ipar, tunduk kepada mak suami dan relakan sikit wang gaji untuk rumah tangga. Hal ini memang susah menukarkan alam anak dara menjadi alam rumah tangga. Ramai yang tidak sabar, kencundang tengah jalan. Ada yang tidak bijak menilai, memaksa dan akhirnya menjadi mangsa deraan pasangan. Queen dan King Control yang merendahkan maruah diri, penganiayaan dan kezaliman hingga berlaku penderaan fizikal dan seksual, semua ini akibat tersilap menghayati makna sabar. Jika perkahwinan itu setakat digoncang angin sepoi2 bahasa, maka perbaikilah hubungan dan belajarlah dari kesilapan. Suami dan isteri yang mengikat janji mahu membina keluarga bahagia hingga ke akhir hayat semestinya mempelajari undang2 bercinta. Ini adalah supaya kedua2nya berada di landasan yang betul dan tidak sesekali beralih arah dari matalamat awal yang suci kerana Allah swt.

8 ulasan:

  1. merapu sungguh..selasa ni aku sampai kuantan nak cuci ikan kerapu tanjung lumpur

    BalasPadam
  2. cinta pun ada undang2 ye... camne tu??

    BalasPadam
  3. Usop dan Teja, abo le nanti aku entery undang2nya
    Usop, kau call aku bila sampai Ktn aku sentiasa menunggu

    BalasPadam
  4. nk ekot gi kuantan buleh?? hehe

    BalasPadam
  5. Salam bong,
    kenapa bong? tu teja dah offer..

    BalasPadam
  6. jangan ngada ngada teja...ngacah org tua tua...bong pulak tu...dari sekolah bong ni laku sampai sekarang...pelik aku..

    BalasPadam
  7. Teja, kalau nak ke Ktn cari masa lain dari KK
    Bagio n Usop, kau jangan cemburu.Itu tuah badan

    BalasPadam