Ahad, 8 November 2009

Undang-undang Bercinta

Malam ini aku menyambung cerita aku merapu lagi bab undang2 bercinta. Aku telah mengkelaskan 3 perkara yang perlu dijadikan undang2 semasa bercinta.
  1. Beriman
Tanpa iman tiada maknanya cinta. Semua perbuatan yang dilandasi kerana iman adalah baik belaka. Bukan munafik, plastik dan tipu. Cinta kepada suami menjadi ibadat jika diiringi dengan iman, sayang kepada isteri mendatangkan pahala jika melakukannya kerana iman. Suami dan isteri yang beriman memiliki ciri2 yang mulia. Bersih hati, taat setia kepada Allah swt dan Rasulullah saw, tunduk dan sujud sehari semalam lima waktu dan tidak pernah ingkar janji berjumpa Allah swt dalam sembahayangnya. Suami mengajar isteri, isteri taat dan patuh didikan suami. Kedua2nya mahu memperbaiki iman dan Islam dengan menuntut ilmu. Merubah sikap dengan akhlak mahmudah, meninggalkan maksiat yang menjadi tabiat suatu ketika dulu. Keduanya saling membantu dalam kebaikan dan menasihati dalam keimanan. Bertaubat apabila lalai dan suka bermuhasabah mengakui kelemahan. Inilah sebaik2 keimanan yang menjadi syarat mendapat bahagia.
Aku rasa aku akan sambung untuk yang kedua dan ketiga hari esok. Kalau banyak2 nanti membosankan.

1 ulasan: